Delicate Arch trail Arches National Park

Delicate Arch Trail route

Delicate Arch Trail

Plan je een bezoek aan Arches National Park en ben je op zoek naar een prachtige wandeling? Dan is het Delicate Arch Trail een échte aanrader! Tijdens onze tweede rondreis door West-Amerika bezochten we dit bijzonder mooie park in de staat Utah.

Delicate Arch Trailhead

Heat Kills!

Het was een snikhete dag, ergens in de maand juli, toen we Arches NP bezochten. Ga jij ook in deze periode en wil je graag deze wandeling doen? Dan kan je dit best ’s morgens vroeg doen om de hitte te vermijden.

Persoonlijk zou ik voor de ochtend kiezen omdat er in de late namiddag nogal eens een warmte onweer durft uitbreken. In het begin van onze wandeling stond er het volgende te lezen op de infoborden:

Avoid the heat.

Hike early or late.

Drink Water.

2 liters per person.

Met zo’n 8 liter water in mijn rugzak begonnen we aan de onvergetelijke wandeling.

Heat Kills

Enkele cijfers

Wat kan je verwachten tijdens deze wandeling?

• Afstand in totaal: 4.8 km
  • hoogteverschil: 146 meter
  • Duurtijd wandeling heen/terug: 2.5 uur
  • Hoogte Delicate Arch: 14 meter
  • Breedte Delicate Arch: 10 meter

Wanneer je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een wandeling in Oostenrijk zou je zeggen dat dit een eenvoudig wandelingetje is. Maar laat je niet misleiden! Het feit dat je zo goed als geen schaduw hebt onderweg maakt het best wel pittig.

Wandeling naar Delicate Arch in Arches National Park

De wandelroute

Op de Google kaart hieronder markeerden we de wandelroute vanaf de parking tot aan de Delicate Arch. Ongeveer in het midden van deze wandelroute zie je dat het wandelpad over een groot hellend vlak loopt. Dit was best wel een pittig stukje omdat je dan in de snikhete zon loopt.

Hitte in Utah

We moesten regelmatig drinken, want je verliest echt wel veel vocht op zo’n zonovergoten dag.

Wandelen in Arches National Park

Onderweg was er haast geen schaduw te bespeuren. Ook de rotsen waarover we wandelden waren al goed opgewarmd door de zon, waardoor het extra warm aanvoelde.

Wandelpad naar Delicate Arch

Onderweg was het genieten van het mooie panorama. Zoals je kan zien was ook het wandelpad (in de mate dat je van een pad kan spreken) heel avontuurlijk.

Wandelen over de rotsen in Arches National Park

Trail

Het wandelpad werd onderweg steeds mooier.

Delicate Arch Trail route

De laatste loodjes

Naarmate we onze eindbestemming naderden zagen we steeds meer mensen die op zoek waren naar een stukje schaduw. Je moest al echt onder een stuk gaan zitten of tegen een rots gaan staan om een stukje schaduw op te vangen.

Wandelingen in Arches National Park

Enkele tegenliggers wisten ons te vertellen dat we er bijna waren. Na een korte rustpauze om wat af te koelen, begonnen we aan het laatste stukje van het Delicate Arch Trail. We namen deze in de rotsen uitgehouwen trap en kwamen zo op een van de mooiste plekjes van de wandeling.

Wandelen in Utah

Wanneer je bijna aan de Delicate Arch bent wandel je nog over een smal pad met een geweldig mooi uitzicht.

Wandelen in Utah - Arches National Park

Onderstaande video heb ik ‘live’ gemaakt tijdens de laatste meters van het Delicate Arch Trail. Zoals je kan zien gaat het aan één kant van het pad vrij steil naar beneden. Mensen met hoogtevrees gingen hier automatisch wat meer tegen de rotskant wandelen.

Delicate Arch

En dan was het eindelijk zo ver! Na een stevig klimmetje onder de bakkende zon hadden we onze bestemming bereikt. We waren helemaal onder de indruk van dit magische plekje in Arches National Park. Nu moesten we nog een foto maken onder deze boog natuurlijk.

Delicate Arch in Utah

We wandelden een stukje naar beneden en namen plaats in de ‘wachtrij’ om een foto te maken. Wachtrij is misschien een beetje overdreven, maar er stond toch een 20-tal mensen braafjes hun beurt af te wachten voor hun foto onder de Delicate Arch.

Zodra ik aan de beurt was wandelde ik voorzichtig richting de boog. Ik moet toegeven dat het toch wel een beetje schrikken was toen ik onder de boog stond. Aan de achterzijde ging het best wel steil naar beneden! In ieder geval toch veel steiler dan ik verwacht had. Maar het uitzicht was magisch en het gevoel om daar te staan was gewoonweg geweldig!

Weer iets dat ik van mijn bucket list kon schrappen.

Onder Delicate Arch staan

Terug naar beneden

Ik schat dat we er minstens een uur geweest zijn.  Voor we aan de afdaling begonnen keken we nog een laatste keer naar de Delicate Arch. Ik besefte maar al te goed dat dit waarschijnlijk de laatste keer in mijn leven zou zijn dat ik deze boog in het echt kan zien.

Delicate Arch bezoeken Utah

De wandeling terug ging heel wat vlotter, ondanks de temperatuur nog enkele graden gestegen was. Het was ondertussen zo’n 33° Celcius in de schaduw.

Reisverslag Delicate Arch Utah

We wandelden terug langs het mooie stukje waar even konden genieten van wat schaduw.

Voor we de rest van de wandeling terug in de zon moesten wandelen besloten we even te picknicken op deze plaats. De sappige ananas die we meegenomen hadden smaakte overheerlijk! Het panorama dat we voor ons hadden was subliem!

Picknick in Arches National Park

Onderweg namen we de tijd om nog wat foto’s te maken tot we plots in de verte een zwaar gerommel hoorde. Onweer op komst?

Wandelroutes in Arches National Park

Achter ons zagen we inderdaad een dreigende lucht afkomen. We besloten om ons wandeltempo wat op te drijven, want op deze ijzerhoudende rotsen wilden we echt geen onweer meemaken!

Wandelroute in Utah

We geraakten gelukkig tijdig beneden. Aan het begin van het wandelpad stonden er 2 rangers om de mensen die nog aan de wandeling wilden beginnen tegen te houden. Het zou hevig gaan onweren en het was volgens hen niet verantwoord om nu nog aan de wandeling te beginnen.

Wij waren blij dat we deze onvergetelijke wandeling nog hadden kunnen maken.