Influencer Marketing – iedereen is een influencer

Influence marketing reissector

Iedereen is een influencer

Als travelblogger deel ik al jaren mijn reiservaringen. Toen ik zo’n 15 jaar geleden mijn eerste blogpost online plaatste, had ik geen idee welke impact dit op mijn leven zou hebben.

Zodra je website bezoekers begint aan te trekken en je de eerste positieve reacties ontvangt, dan werkt dit echt verslavend. Het is altijd leuk om te horen dat je andere mensen inspireert voor de keuze van hun vakantiebestemming. Daardoor probeer je ook steeds meer en betere informatie te delen.

Influencers

Een tijdje geleden las ik tijdens een van onze reizen het boek ‘Influencers‘ van Carole Lamarque. Wanneer je de moeite doet om online inhoud te delen, dan wil je toch liefst ook een zo groot mogelijk publiek bereiken. Ik hoopte in haar boek dan ook heel wat tips te vinden en te leren hoe succesvolle influencers dit aanpakken.

Carole Lamarque - formule van influence

Zelf een influencer worden?

Ik was heel enthousiast het tweede hoofdstuk aan het lezen op het terras van de Hochfeldern Alm. Op pagina 32 werd mijn aandacht getrokken door het volgende paragraafje in de rubriek ‘spiegelbeeld’:

Tot op zekere hoogte is iedereen een influencer. Je vertelt aan vrienden en familie toch ook over je positieve en negatieve ervaringen met bedrijven of producten? De kans is groot dat je dit ook al eens online deed. Succesvolle influencers doen dat voortdurend, met unieke inhoud, op een authentieke manier en voor een groter publiek dan de eigen kennissenkring.

Carole Lamarque – Influencers p. 32

Ik weet niet of het door de frisse berglucht of de inspirerende omgeving kwam, maar op dat moment heb ik besloten om alle tips die ik in het boek gelezen heb in praktijk te gaan toepassen. Iedereen is eigenlijk een influencer, je moet vooral waardevolle inhoud brengen en jezelf als een merk in de markt zetten. Vooral met dat laatste was ik totaal nog niet bezig. Bedankt voor de waardevolle tip Carole!

Unieke informatie op een originele, authentieke manier delen

Door de tips uit Carole’s boek toe te passen begint het aantal bezoekers en engagement op mijn sites gevoelig toe te nemen. Ik ga je enkele voorbeelden geven van het resultaat tot nu toe.

Hoe ik dit aanpak lees je binnenkort in een volgende blogpost.

Volgens de formule van influence gaat het niet alleen om bereik, maar zeker ook over engagement en relevantie. Door de drie parameters in deze formule een boost te geven, geef je het proces een duwtje in de rug.

Hangbrug in Reutte

Voorbeeld 1 – Highline 179

We bezochten tijdens onze vakantie de Highline 179 in Reutte. Op 15 januari 2018 publiceerde ik dit bericht over deze gigantische hangbrug en deelde het ook op Facebook. 5 dagen later, het moment dat ik dit artikel aan het schrijven ben, is dit het resultaat op mijn Facebook pagina:

  • Bereik (organisch): 250.000 personen
  • Engagement: 2.400 opmerkingen, 900 likes
  • Videoweergaven: 130.000

Influencers België

Voorbeeld 2 – Afrit Lago di Garda

Een van de vakantiebestemmingen die we regelmatig bezoeken is het mooie Gardameer in Italië. Persoonlijk vind ik het altijd een geweldig moment wanneer we de afrit nemen in de buurt van onze eindbestemming. Dit leek me wel een leuk moment om te delen met mijn volgers…

Onderweg naar het Gardameer

  • Bereik (organisch): 230.000 personen
  • Engagement: 1.100 opmerkingen, 1.600 likes
  • Videoweergaven: 90.000

 

Formule van influence

 

Voorbeeld 3 – Het haventje van Lazise

Nog een laatste voorbeeldje is mijn wandeling door één van de vele mooie stadjes aan het Gardameer.

  • Bereik (organisch): 600.000 personen
  • Engagement: 2.600 opmerkingen, 4.800 likes
  • Videoweergaven: 240.000

Influencers reissector travelblog

Het begin van een avontuur

Voor mij persoonlijk was het lezen van dit boek de start van een nieuw avontuur. Naast de vele tips waar ik dankbaar gebruik van maak, is ook mijn netwerk langzaam maar zeker aan het groeien.

Hoe zien influencers eruit?