TikTok Analyse

TikTok Analyse

TikTok Analyse

In dit blogbericht deel ik mijn ervaringen met TikTok Analyse.

Als travelblogger deel ik regelmatig korte video’s op TikTok. Sommige video’s halen tienduizenden likes en worden honderdduizenden keren bekeken. Andere video’s daarentegen halen met moeite enkele tientallen likes en worden nog geen duizend keer bekeken. Omdat ik benieuwd was naar de reden en omdat ik graag wilde weten welke inhoud mijn publiek het leukst vindt, maak ik sinds kort gebruik van de TikTok Analytics.

Makersaccount

Voor je gebruik kan maken van je Tiktok Analyses moet je eerst overschakelen naar een makersaccount (pro-account). Dit kan je eenvoudig in enkele kliks doen (via instellingen – account beheren).

TikTok makersaccount of pro-account

TikTok Analyses verkennen

Zodra je makersaccount een feit is, krijg je via het menu ‘Analyses’ in de instellingen toegang tot uitgebreide statistieken zoals:

  • Videoviews
  • Volgers
  • Profielweergaven
  • Geplaatste video’s
  • Trending video’s
  • Volgers
  • Topgebieden
  • Volgersactiviteit
  • LIVE-video’s

De analyses worden morgen bijgewerkt

Natuurlijk wilde ik meteen zien welke mijn meest bekeken en gelikete TikTok video’s waren, maar ik zag meteen dat ik nog even geduld moest hebben. Ik had meteen toegang tot de verschillende overzichten, maar buiten het aantal volgers waren er nog geen gegevens beschikbaar.

In verschillende rapporten las ik ‘de analyses worden morgen bijgewerkt’, maar in praktijk bleek het voor sommige analyses enkele dagen tot een week te duren.

De eerste TikTok analyses

Een dag later begonnen de eerste cijfers te verschijnen. Spannend! 😉

TikTok toont pas gegevens vanaf het moment dat je overgeschakelde naar je pro-account, op zich wel logisch uiteraard. Zoals je op de screenshots hieronder kan zien beginnen de grafieken dus pas cijfermateriaal te vertonen na het plaatsen van nieuwe video’s.

Wat haal je uit TikTok analytics?

Zodra de analytics van mijn TikTok account voldoende gegevens bevatten, kon ik beginnen met het verwerven van inzichten. Welke video’s doen het goed? Welke niet? Wat zou de reden zijn? Waar komen mijn volgers vandaan? Wanneer zijn ze actief? Allemaal interessante informatie!

TikTok Analyses – overzicht

Op de overzichtspagina van je analyses kan je kiezen tussen de 7-daagse of 28-daagse weergave. Zo kan je de groeipatronen op korte en lange termijn in kaart te brengen.

  • Videoviews: het totaal aantal keren dat je video’s bekeken zijn.
  • Volgers: Het aantal TikTok gebruikers dat je volgt.
  • Profielweergaven: Het aantal keren dat je profiel is bekeken.

Het aantal profielweergaven vind ik persoonlijk wel interessant, zeker nu je een link naar je website kan toevoegen aan je profiel.

TikTok Analyses – content

  • Geplaatste video’s: deze weergave toont de video’s van de laatste 7 dagen, in chronologische volgorde.
  • Trending video’s: hier kan je de 9 video’s met de snelste groei van de laatste 7 dagen vinden.

Als je klikt op een video in het overzicht krijg je meer details over die video. Dit geeft je de volgende informatie over de video:

  • Aantal weergaven: hoeveel keer werd je video weergegeven
  • Aantal hartjes: hoeveel hartjes of vind-ik-leuks heeft je video ontvangen.
  • Aantal reacties: hoeveel reacties heeft je video tot nu toe ontvangen.
  • Aantal deelacties: hoeveel keer je video gedeeld is. Je kan wel niet zien via welke social media kanalen.
  • Totale speeltijd: hoeveel uren werd je video in totaal afgespeeld.
  • Gemiddelde kijktijd: interessant om te weten of je kijkers de volledige video uitkijken.
  • Verkeersbrontype: waar je videoverkeer vandaan komt.
  • Publieksgebieden: waar je volgers (kijkers) vandaan komen.

TikTok Analyses – volgers

Het duurde verschillende dagen voor de eerste analyses onder het tabblad ‘Volgers’ begonnen te verschijnen. Op dit moment zijn er zelfs nog niet voldoende gegevens om alles weer te geven.

Welke informatie kan je raadplegen?

  • Aantal volgers: het totaal aantal volgers + de evolutie sinds de voorbije week.
  • Geslacht: het percentage van mannelijke en vrouwelijke volgers
  • Topgebieden: vanwaar komen je volgers?
  • Volgersactiviteit: wanneer zijn je volgers actief? Welke uren en welke dagen.
  • Video’s die je volgers hebben bekeken: nog niet voldoende gegevens
  • Geluiden waar je volgers naar hebben geluisterd: nog niet voldoende gegevens