Site pictogram Frederik Maesen

Reisverslag Wells Gray Provincial Park

Tijdens onze roadtrip door West-Canada verbleven we ook in het Wells Gray Provincial Park. Gisteren hadden we tijdens onze lange rit van Whistler naar Clearwater weinig tijd om wandelingen in de natuur te maken. Vandaag stonden er enkele leuke wandelingen op ons to-do lijstje.

Helmcken Falls Lodge

Na een goede nachtrust werden we wakker met dit fantastisch uitzicht! Het was nog een beetje frisjes, maar het beloofde een zonovergoten dat te worden.

We namen nog een frisse douche en vervolgens wandelden we naar het restaurant van de lodge. We hadden er gereserveerd voor het ontbijt en ook een lunchpakket besteld.

Tijdens het korte wandelingetje van onze chalet naar de lodge genoten we van de frisse berglucht en die typische geur van de bossen. Wat een heerlijk moment!

In het restaurant was er een bescheiden, maar lekker ontbijtbuffet. We namen plaats in de veranda, waar we vanaf onze tafel verschillende colibries konden bewonderen!

Wells Gray Provincial Park

Bij de receptie van de lodge hadden we een kaartje van het park gekregen met de belangrijkste bezienswaardigheden.

Green Mountain Viewing Tower

Nadat we ons lunchpakket afgehaald hadden, begonnen we aan onze ontdekkingstocht in het Wells Gray Park.

De eerste bezienswaardigheid lag op slechts enkele kilometers van de lodge. Het grootste gedeelte van deze rit liep over een ‘gravel road’, waardoor het allemaal wat minder vlotjes verliep dan we verwacht hadden. Dat was tenminste bij ons het geval, omdat we onze huurwagen toch een beetje wilden ontzien.

Na een hobbelige rit (met een SUV merk je hier volgens mij trouwens weinig van) parkeerden we onze wagen voor de Green Mountain Viewing Tower. Op zich geen spectaculair of enorm hoog bouwwerk, maar voldoende hoog om het landschap te kunnen bewonderen.

We waren er helemaal alleen, het enige wat je kon horen was het geluid van de vogels die net zoals ons blij waren met het mooie weer. Vanaf het hoogste gedeelte van de toren konden we genieten van een 360° uitzicht over de groene omgeving. Ik kan echt genieten van dergelijke momenten waarbij je het gevoel hebt alleen op de wereld te zitten. Wat is de natuur toch groots en uitgestrekt in Canada!

Enkele foto’s later namen we dezelfde hobbelige weg terug en reden vervolgens verder naar de Dawson Falls.

Dawson Falls

Dawson Falls is een van de watervallen aan de Murtle River in het Wells Gray Provincial Park. De waterval ligt vlakbij de Clearwater Valley Road.

Het belangrijkste uitkijkpunt bij deze waterval situeert zicht op 10 minuten lopen vanaf de parking. Het wandelpad loopt tussen de Murtle River en de Clearwater Valley Road. Wij vonden het zeker de moeite om deze korte wandeling te maken. Je kan dicht bij het water komen en het is echt indrukwekkend om de kracht van het water te horen.

Naarmate we de waterval naderden, hoorden we het gebulder van het water steeds luider worden. Alleen al door het geluid te horen, vermoedden we dat deze waterval een enorme kracht moest hebben!

Zodra we een eerste glimp konden opvangen, werd ons vermoeden bevestigd. Het was echt indrukwekkend om deze 107 meter brede en 18 meter hoge waterval te aanschouwen! Dit was genieten met de hoofdletter ‘G’! Nadat we een tijdje van deze plek genoten hadden, wandelden we terug naar de auto zodat we naar de volgende waterval in dit park konden rijden.

Helmcken Falls

De volgende waterval op onze route door het Wells Gray Provincial Park was de Helmcken Falls. Deze is met haar 141 meter de vierde hoogste waterval van Canada.

Vanaf de parkeerplaats is het niet zo ver wandelen tot aan het uitkijkpunt waar je de Helmcken-waterval kan bewonderen. Je wandelt over een verhard pad door een bos tot aan de rand van een klif. Op deze locatie staan er ook enkele picknickbanken.

Vanaf de omheining op deze picknickplaats heb je al een mooi zicht op de waterval, maar wanneer je een stukje verder wandelt tot aan het uitzichtplatform is het uitzicht nog net iets beter!

Collect moments not things

De ochtendlucht die nog frisjes is, de zon die al veel warmte geeft, de geur van de dennenbossen, de rust, de positieve energie die je voelt,… Dergelijke momenten zullen we nooit van ons leven nog vergeten!

Clearwater Valley Road

Na ons onvergetelijk bezoek aan de Helmcken Falls volgden we de Clearwater Valley Road verder richting Clearwater Lake. Wanneer je van Clearwater richting Clearwater Lake aan het rijden bent, gaat ter hoogte van de Helmcken Falls Road de verharde Clearwater Valley Road over in een grindweg of ‘gravel road’. Deze weg is op zich wel goed onderhouden, maar houd er toch rekening mee dat met een gewone auto je gemiddelde snelheid zeer laag is tijds deze rit van 23 kilometer (enkel).

Ray Farm & Mineral Spring

Heel wat stoffige kilometers verder reden we langs Ray Farm. We parkeerden onze wagen en maakten er een wandeling naar Ray Farm en de Mineral Springs.

De wandeling bracht ons door weiden en bossen, langs een meer en een vlonderpad. Gedurende de volledige wandeling kwamen we maar enkele mensen tegen. Eén van de wandelaars die we ontmoetten, wist ons te vertellen dat er 5 minuten geleden een beer liep naast dit vlonderpad! Spannend!

Clearwater Lake

Helemaal ontspannen dankzij de wandeling door de fantastische natuur reden we verder naar Clearwater Lake. We hadden honger gekregen en besloten om een mooi picknickplekje aan het meer te zoeken. We moesten echter eerst nog enkele kilometers over de gravel road afleggen.

We parkeerden onze auto, namen ons lunchpakket en wandelden vervolgens naar de oever van het meer.

The Osprey Café

Het wandelpad pracht ons langs een gezellige blokhut (the Osprey Café), waar er tot onze verbazing ook kleine snacks verkrijgbaar waren. Een lunchpakket was dus niet nodig geweest.

Clearwater Lake Tours

Je kon er ook kano’s huren om op het meer te varen, maar deze ervaring hielden we voor een ander moment en andere locatie.

Picknicken

We zochten een plekje in de schaduw en smulden van ons lunchpakket. Voor we naar de volgende bestemming vertrokken, bleven we nog een tijdje relaxen langs de oever van het meer.

Moul Falls

Vanaf het Osprey Café reden we naar de Moul Falls, een rit van zo’n 45 kilometer. We moesten helemaal terug tot aan de Helmcken Falls lodge en vervolgens nog een stukje verder richting de uitgang van het park. Omdat we terug via de gravel road moesten.

Een klein uurtje later stopten we op de parking van de Moul Falls en begonnen aan de 3 kilometer lange wandeling naar de waterval.

Het eerste gedeelte wandelden we over een breed en onverhard pad. Dat eerste deel van de wandeling vonden we niet echt geweldig, maar na een stukje werd het pad smaller en mooier.

We bleven het wandelpad volgen en het laatste gedeelte moesten we nog verschillende meters dalen. Dit vonden we het leukste gedeelte! Naarmate we de trappen naar beneden namen, werd het steeds frisser en vochtiger. In de buurt van de waterval werden we zelfs nat van de nevel.

Het bijzondere van deze waterval is dat je er achter door kan wandelen. Je doet dit echter op eigen risico en het is er best wel glad en nat. Wij hebben een klein stukje verder gestapt, maar hebben niet helemaal achter de waterval door gewandeld. Buiten het feit dat je doornat raakt, kregen we het ook een beetje benauwd in de buurt van de waterval. Het leek echt alsof we niet voldoende lucht kregen bij de waterval.